verpleegkunde

Waarom kiezen voor BenedictusPoort campus De Deyne?

Wij bieden je een boeiende en gevarieerde dagopleiding tot gegradueerde verpleegkundige. Met dit erkend diploma kan je in de meeste sectoren van de gezondheidszorg terecht als verpleegkundige.

OPENLESDAGEN

  • donderdag 23/03/2023
  • donderdag 30/03/2023
  • woensdag 31/05/2023
  • donderdag 01/06/2023

Telkens van 13u30-15u30
Ik schrijf me in »

INFOMOMENTEN
OP DE CAMPUS

  • zaterdag 22/04/2023
    (14u-17u30)
  • zaterdag 24/06/2023
    (14u-17u30)

 

Affiche downloaden »


Broeders van Liefde logo Broeders van Liefde logo Katholiek Onderwijs
Gent
Stroming logo Smart School logo Facebook logo Instagram logo NIEUWSBRIEF

BenedictusPoort HBO5 Verpleegkunde
Een school die voor vernieuwing kiest

Binnen onze school werken wij met een levensregel gebaseerd op de spiritualiteit van Benedictus. Deze levensregel is een bron die zich richt op de groei van elk individu in het dagelijkse leven.

  • Een plek waar je jezelf mag zijn en waar samen zorg wordt gedragen voor elkaar.
  • Een plek waar respect, openheid en vertrouwen, creativiteit en deskundigheid sleutelwoorden zijn in de opleiding.
  • Een plek waar levensecht en ervaringsgericht onderwijs wordt gegeven, aansluitend bij de realiteit.
  • Een plek waar er door samenwerking een krachtige leeromgeving wordt gecreëerd.
  • Een plek waar krachten worden gebundeld en talenten worden ontdekt en verder ontwikkeld.
  • Een plek waar je jezelf ten volle mag ontplooien en waar je op een coachende en gedifferentieerde manier wordt begeleid.

Op deze plek ben je van harte welkom!

Wie is wie?

Directieteam

Bij hen berust de dagelijkse leiding over de school. Zij staan ten dienste van docenten en studenten voor tal van vragen, wensen of problemen.

  • Dirk Flamant - Algemeen directeur
  • Carine D'hondt – Campusdirecteur
  • Karolin De Nil - Opleidingscoördinator

Stagecoördinator

  • Katrien Wuyts

Kwaliteitscoördinatoren/leercoaches

  • Els Dauwe
  • Eva Sante

Secretariaatsmedewerkers

  • Els Struyven
  • Inge Lecluyse

Vernieuwingen binnen het onderwijs worden opgevolgd en stelselmatig geïmplementeerd binnen onze opleiding. Onze docenten engageren zich ertoe om zich te blijven professionaliseren omdat we vakbekwaamheid en deskundigheid hoog in het vaandel dragen. De school biedt een antwoord op de steeds toenemende vraag naar kwalitatief geschoolde en onmiddellijk inzetbare verpleegkundigen. Op het einde van de opleiding verwerven studenten het diploma van gegradueerde verpleegkunde (niveau 5 van de Vlaamse kwalificatiestructuur).

Het docententeam volgt elke student op en gaat samen met de student op weg. De student wordt gestimuleerd om eigen keuzes te maken en het eigen leerproces in handen te nemen. Zo krijgen studenten inzicht in hun eigen sterktes en groeimogelijkheden en leren ze hiernaar handelen. We ondersteunen en begeleiden studenten om vakbekwame verpleegkundigen te worden met een passie voor de zorgverlening. Levenslang leren staat hierbij centraal.

Naast kennis en vaardigheden, maakt ook attitudevorming een belangrijk deel uit van onze opleiding. We stimuleren studenten om het eigen leerproces in handen te nemen en reiken hen hiervoor de nodige tools aan. Elke student wordt van dichtbij begeleid door een persoonlijke trajectbegeleider. Deze docent stimuleert de student tot kritische zelfreflectie en ondersteunt de student in zijn persoonlijke groei doorheen de opleiding.

We hechten er belang aan alle betrokken actoren (studenten, docenten, werkveld, alumni….) een stem te geven bij de vormgeving van de opleiding. Hun inbreng wordt meegenomen. We hanteren hierbij een open communicatiestijl.

De opleiding 'HBO5 Verpleegkunde' staat voor Hoger BeroepsOnderwijs die zich situeert op kwalificatieniveau 5 tussen secundair onderwijs (kwalificatieniveau 4) en hoger onderwijs (kwalificatieniveau 6). De opleiding is een modulaire, praktijkgerichte dagopleiding die leidt tot het diploma 'Gegradueerde in de Verpleegkunde'

De opleiding loopt over 3 jaar en telt 5 modules

Instapmomenten: 1 september en 1 februari

1ste jaar

Initiatie
verpleegkunde
(IV)

Verpleegkundige
basiszorg
(VB)

20 weken 20 weken
 Statuut van zorgkundige
2de jaar

Oriëntatie algemene gezondheidszorg
(OAG)

Oriëntatie ouderenzorg en geestelijke gezondheidszorg
(OGG)

20 weken 20 weken
3de jaar

Toegepaste verpleegkunde
(TV)

40 weken


Gegradueerde in de Verpleegkunde

Module 1 Module 2 Module 3 Module 4 Module 5

Module 1 - Initiatie Verpleegkunde

In de eerste module starten we met de basisvaardigheden van de verpleegkunde: hygiënische zorgen, het opmaken van een bed, het nemen van parameters, manutentie, basisreanimatie, verbandleer, … Er wordt sterk ingezet op communicatieve en sociale vaardigheden.

Je loopt stage in ziekenhuizen en woonzorgcentra.

  • Duur: 20 weken
  • Na het slagen in deze module behaal je het deelcertificaat Initiatie Verpleegkunde.
Opleidingsonderdelen theorie Opleidingsonderdelen praktijk Opleidingsonderdelen stage
Anatomie en fysiologie Medisch rekenen CLUSTER STAGE
Stage
Stageopdrachten
Casustoets
Communicatie Sociale vaardigheden
Farmacologie Zorg praktijk
Portfolio
CLUSTER VISIE
Evidence Based Practice
RZL en ethiek
Visie
Zorg theorie

Module 1 Module 2 Module 3 Module 4 Module 5

Module 2 - Verpleegkundige Basiszorg

In deze module komen verpleegtechnische handelingen aan bod: de verschillende soorten inspuitingen, de basisbeginselen van wondzorg, zuurstoftherapie, … . Ook in deze module wordt sterk ingezet op communicatieve en sociale vaardigheden. Je loopt stage in ziekenhuizen, woonzorgcentra en de thuiszorg.

  • Duur: 20 weken
  • Na het slagen in deze module
    • behaal je het deelcertificaat Verpleegkundige Basiszorg,
    • kun je je laten registreren als ZORGKUNDIGE, op basis van het behaalde deelcertificaat.
Opleidingsonderdelen theorie Opleidingsonderdelen praktijk Opleidingsonderdelen stage
Anatomie en fysiologie Medisch rekenen CLUSTER STAGE
Stage
Stageopdrachten
Casustoets
Communicatie Sociale vaardigheden
Farmacologie Zorg praktijk
Portfolio
CLUSTER VISIE
Evidence Based Practice
Juridische aspecten
RZL en ethiek
Visie
Zorg theorie

Module 1 Module 2 Module 3 Module 4 Module 5

Module 3 - Oriëntatie Algemene Gezondheidszorg

In deze module ligt de focus op verpleegtechnische vaardigheden: bloed prikken, infuustherapie, sonderen, … . Om jou deze vaardigheden eigen te maken loop je enkel stage in ziekenhuizen.

  • Duur: 20 weken
  • Na het slagen in deze module behaal je het deelcertificaat Oriëntatie Algemene Gezondheidszorg.
Opleidingsonderdelen theorie Opleidingsonderdelen praktijk Opleidingsonderdelen stage
CLUSTER COMMUNICATIE
Communicatie
Toegepaste communicatie
Medisch rekenen CLUSTER STAGE
Stage
Stageopdrachten
Casustoets
Farmacologie Sociale vaardigheden
Medische ziekteleer CLUSTER ZORG PRAKTIJK
Praktijk heelkunde
Praktijk medische
Portfolio
CLUSTER VISIE
Evidence Based Practice
Juridische aspecten
RZL en ethiek
CLUSTER ZORG THEORIE
Moeder en kind
Specifieke zorg
Theorie heelkunde
Theorie medische

Module 1 Module 2 Module 3 Module 4 Module 5

Module 4 - Oriëntatie ouderenzorg en geestelijke gezondheidszorg

In deze module verdiep je je in de ouderenzorg en de geestelijke gezondheidszorg. Je loopt stage in de geestelijke gezondheidszorg, in de thuiszorg, ouderenzorg of in een algemeen ziekenhuis.

  • Duur: 20 weken
  • Na het slagen in deze module behaal je het deelcertificaat Oriëntatie Ouderenzorg en Geestelijke Gezondheidszorg.
Opleidingsonderdelen theorie Opleidingsonderdelen praktijk Opleidingsonderdelen stage
CLUSTER COMMUNICATIE
Agogiek
Communicatie
Medisch rekenen CLUSTER STAGE
Stage
Stageopdrachten
Casustoets
Farmacologie Sociale vaardigheden
Portfolio CLUSTER ZORG PRAKTIJK
Praktijk heelkunde
Praktijk medische
CLUSTER VISIE
Evidence Based Practice
Juridische aspecten
RZL en ethiek
CLUSTER ZORG THEORIEGeestelijke gezondheidszorg
Ouderenzorg
Palliatieve zorg
Theorie heelkunde
Theorie medische

Module 1 Module 2 Module 3 Module 4 Module 5

Module 5 - Toegepaste Verpleegkunde

Deze module gaat dieper in op de reeds verworven kennis en richt zich op de meer gespecialiseerde technische vaardigheden. Er wordt meer ingezet op het zelfstandig organiseren van geïntegreerde totaalzorgen. In deze laatste module worden jouw stages afgestemd op jouw persoonlijke noden en interesses. Hier wordt er projectmatig gewerkt. Tijdens de module TV doorloop je ook een leerwerkplaats, de ultieme voorbereiding op het werkveld!

  • Duur: 40 weken
  • Na het slagen in deze module
    • behaal je het diploma Gegradueerde Verpleegkunde,
    • krijg je een diploma secundair onderwijs: indien je dit nog niet hebt én je in het bezit bent van het getuigschrift van de 2de graad van het secundair onderwijs.
Opleidingsonderdelen theorie Opleidingsonderdelen praktijk Opleidingsonderdelen stage
Farmacologie Medisch rekenen CLUSTER STAGE
Stage
Stageopdrachten
Casustoets
Medische ziekteleer Sociale vaardigheden
Portfolio CLUSTER ZORG PRAKTIJK
Praktijk chirurgie
Praktijk crisisinterventies
CLUSTER VISIE
Aanvullende zorg
Evidence Based Practice
Juridische aspecten
RZL en ethiek
CLUSTER ZORG THEORIE
Chirurgie
Crisisinterventies/ onderzoeken
Oncologie
Projectvak
Thuisgezondheidszorg

Module 1 Module 2 Module 3 Module 4 Module 5

Lessen en stage wisselen elkaar af. Meestal heb je 4 weken les en 4 weken stage.

Je wordt intensief en individueel begeleid door de verpleegkundigen van de afdeling en de stagebegeleiders van de school.

Tijdens de drie opleidingsjaren loop je stage in ziekenhuizen, woonzorgcentra, thuisverpleegkunde, centra voor geestelijke gezondheidszorg, centra voor specidieke zorgverlening, wijgezondheidscentra, … .

In de laatste module loop je meer verdiepende stages. Ook deze settings behoren tot de mogelijkheden: operatiekwartier, dagziekenhuis, palliatieve zorg, extra verdiepende stage geestelijke gezondheidszorg, … . Je zal ook een leerwerkplaats doorlopen als ultieme voorbereiding op het werkveld.

In de opleiding ga je ook een maatschappelijk engagement aan via Community Service Learning (CSL). Zo leer je nadenken over je eigen leerproces, je eigen maatschappelijke bijdrage alsook je toekomstige rol als professional in de samenleving.

Ouderenzorg

WZC De Gerstjens
Aalst

WZC Den Anker
Wichelen

WZC De Refuge
Gent

WZC De Vliet
Zele

WZC De Vlinder
Harelbeke

WZC Het Lindeken
Merelbeke

WZC Hof ter Linden
Evergem

WZC Leiehome
Drongen

WZC Lemberge
Merelbeke

WZC Mariahuis
Gavere

WZC Sint-Jozef
Assenede

WZC Sint-Jozef
Deinze

WZC Sint-Jozef
Moerzeke

WZC Sint-Jozef
Wetteren

WZC Sint-Pieter
Lochristi

WZC Ter Engelen
Lokeren

WZC Ter Hovingen
Gentbrugge

WZC Ter Rive
Gent

WZC Ons Zomerheem
Lievegem

WZC Panhuys Park
Destelbergen

WZC Vincenthof
Oostakker

WZC Vroonstalle
Wondelgem

WZC Zonnehove
Sint-Denijs-Westrem

Algemene Gezondheidszorg

ASZ Aalst
Aalst

ASZ Alma
Eeklo

AZ Jan Palfijn
Gent

AZ Maria Middelares
Gent

AZ Oudenaarde
Oudenaarde

AZ Sint-Blasius Dendermonde
Dendermonde

AZ Sint-Elisabeth
Zottegem

AZ Sint-Lucas
Gent

AZ Sint-Vincentius
Deinze

OLV Aalst
Aalst

Universitair Ziekenhuis
Gent

Thuiszorg

Thuisverpleging i-mens
Palliatieve thuiszorg
Eeklo

Thuisverpleging Wit-Gele Kruis

Specifieke zorg

DVC Heilig Hart
Deinze (Bachte-Maria-Leerne)

VZW De Bolster
Zwalm

Geestelijke gezondheidszorg

PC Dr. Guislain
Gent

PC Frapello
Zottegem/Oosterzele

PC Gent-Sleidinge
Campus Gent en Campus Sleidinge

Karus
Melle/Sint-Denijs-Westrem

PC Sint-Franciscus - De Pelgrim
Velzeke

PC Sint-Jan Eeklo
Eeklo

Ambulante zorg

Wijkgezondheidscentra

Buitenlandse stage

Om de opleiding te starten moet je voldoen aan één van de volgende voorwaarden:

  • Een studiegetuigschrift van het 2de leerjaar van de 3de graad van het secundair onderwijs
  • Een diploma van secundair onderwijs
  • Een certificaat van een opleiding van het secundair onderwijs voor sociale promotie van minimaal 900 lestijden
  • Een certificaat van een opleiding van het secundair volwassenenonderwijs van minimaal 900 lestijden
  • Een diploma van het hoger onderwijs voor sociale promotie
  • Een certificaat van het hoger beroepsonderwijs
  • Een diploma van het hoger beroepsonderwijs
  • Een diploma van het hoger onderwijs van het korte type met volledig leerplan
  • Een diploma van bachelor of master
  • Een studiebewijs dat krachtens een wettelijke norm, een Europese richtlijn of een internationale overeenkomst als gelijkwaardig met een van de bovenstaande studiebewijzen is erkend

Als je het secundair onderwijs niet hebt afgewerkt:

  • maar je bent ouder dan 18 jaar, kan je mits het slagen op de toelatingsproef door de klassenraad toegelaten worden tot de opleiding,
  • als je wil starten op 1 september, moet je 18 worden voor 31 december van dat schooljaar. Als je wil starten op 1 februari moet je al 18 jaar zijn.

Denk je in aanmerking te komen voor een vrijstelling op basis van eerder verworven kwalificaties? Of was je geslaagd voor één of meerdere onderdelen van een HBO5 of bacheloropleiding? Neem dan contact op met de opleidingscoördinator en dien je aanvraag in. Dit kan per mail naar campus.mariamiddelares@benedictuspoort.be of telefonisch op het nummer 09 222 37 82.

Denk je in aanmerking te komen voor een vrijstelling op basis van eerder verworven kwalificaties of eerder behaalde certificaten of modules, of was je geslaagd voor één of meerdere onderdelen van een HBO5- of bacheloropleiding, volg dan het onderstaand stappenplan:

Indien er nog verdere vragen zijn, neem gerust contact op met de school op volgend telefoonnummer 09/222 37 82.

Je kan de opleiding ook volgen via:

  • Project 600
  • IntegraZorg: pilootproject kwalificerende opleidingen tot verpleegkundige en zorgkundige voor erkende vluchtelingen.
  • #Kies voor de zorg: is een project dat de mogelijkheid biedt aan werknemers van buiten het paritair comité 330 om zich om te scholen tot verpleegkundige of zorgkundige via een gefinancierde job in de zorgsector. De kandidaten kunnen de opleiding volgen met behoud van loon.

vdab

febi

Wat meebrengen?

  • Identiteitskaart
  • Verworven diploma of studiegetuigschrift van de 2de of 3de graad secundair onderwijs
  • Bij aanvraag van vrijstellingen ook:
    • ECTS-fiches van het academiejaar waarin je (een) bepaalde module(s) hebt behaald
    • Creditbewijzen van modules die je reeds hebt verworven
    • Een overzicht van de reeds gepresteerde stage-uren in een (bachelor-) opleiding verpleegkunde

Inschrijfmomenten:

Instapmomenten:

Je kan de opleiding starten of instappen op twee momenten tijdens het schooljaar, nl. 1 september en 1 februari.

Zowel op school als op stage kun je rekenen op een individuele begeleiding door docenten/stagebegeleiders.

Ben je op zoek naar een efficiënte studiemethode of planning, heb je last van faalangst of stress, dan kun je bij ons beroep doen op een leercoach.

Vanaf de start tot op het einde van je opleiding krijg je een trajectbegeleider toegewezen. Dit is een docent die jouw leerproces en groeitraject samen met jou opvolgt en jou helpt om bij te sturen waar nodig.

Het evalueren gebeurt niet op basis van examens maar wel op basis van permanente evaluatie. Op regelmatige basis worden theorie en praktijk geëvalueerd waardoor de hoeveelheid leerstof dat per evaluatie moet verwerkt worden beperkter is. Hierdoor zijn de studiepakketten kleiner. Bij (cluster)tekorten krijgen studenten de mogelijkheid om te herkansen.

Met een diploma 'Gegradueerde in de Verpleegkunde' kan je meteen aan de slag in het werkveld. Verpleegkunde is immers nog steeds een knelpuntberoep.

Je hebt ook nog heel wat mogelijkheden om verder te studeren:

  • brugopleiding tot het behalen van een Bachelor in de Verpleegkunde,
  • kaderopleiding of andere opleidingen georganiseerd door de beroepsvereniging,
  • postgraduaten ter vervolmaking in een specifiek domein: geestelijke gezondheidszorg, wondzorg, diabetes, oncologie, palliatieve zorgen… ,
  • lerarenopleiding,
  • ...

Om de kwaliteit van je verpleegkundig handelen actueel te houden is levenslang leren belangrijk.

De lessen gaan door van maandag t.e.m. vrijdag tussen 8u10 en 16u00.
Op woensdag heb je les tot 11u40, in de namiddag ben je vrij.

Je betaalt geen inschrijvingsgeld.

Bij inschrijving ontvangt elke student de bijdragelijst met een overzicht van de verplichte en niet verplichte uitgaven. In de bijdragelijst staan voor sommige kosten vaste prijzen vermeld en voor andere richtprijzen.

Interne kwaliteitszorg

  1. 4 PIJLERS ALS VERTREKPUNT

    Binnen onze opleiding staan deze 4 pijlers centraal:

    • Kwaliteit en vernieuwing
    • Groeien vanuit een individueel leertraject
    • Persoonlijke vorming en begeleiding
    • Participatie en betrokkenheid

    Deze pijlers vormen de basis van onze visie op onderwijs binnen onze opleiding.

  2. JAARACTIEPLAN VANUIT PDCA-CYCLUS

    Ook de interne kwaliteitszorg vertrekt vanuit deze 4 pijlers waarbij per pijler prioritaire actiepunten per schooljaar worden geformuleerd in een jaaractieplan. Hierop wordt vervolgens de PDCA-cyclus toegepast. Dit jaaractieplan heeft tot doel de prioritaire actiepunten die geformuleerd worden te vertalen in concrete acties die binnen een vooropgestelde timing zullen uitgevoerd en geëvalueerd worden samen met het team. Het jaaractieplan en het beleid van de opleiding worden zo telkens op elkaar afgestemd. Voor de start van elk schooljaar wordt een jaaractieplan opgemaakt. Elk nieuw jaaractieplan vormt een verderzetting van het jaaractieplan van het vorige schooljaar. Zo behouden we wat goed is en streven we naar continue verbetering. We zorgen ervoor dat in elk jaaractieplan alle 4 de pijlers aan bod komen.

  3. PLAN

    Aan het einde van elk schooljaar wordt de input van studenten, docenten en werkveld bij elkaar gelegd. Doorheen ieder schooljaar worden bepaalde bevragingen standaard uitgevoerd (bv. tevredenheidsbevragingen studenten, interviews bij het werkveld per setting, outputgegevens, …)

    Op basis van de resultaten van de uitgevoerde bevragingen en de evaluatie van het jaaractieplan van het voorgaande schooljaar, wordt samen met het team een nieuw jaaractieplan opgesteld. Elke nieuw jaaractieplan bouwt verder op het voorgaande jaaractieplan (sommige actiepunten worden verder meegenomen, anderen worden geborgd, nieuwe kunnen toegevoegd worden). We maken hierin ook een selectie zodat het uitvoeren van het jaaractieplan haalbaar blijft.

    Er wordt gebrainstormd over de concrete aanpak en planning van deze prioritaire punten. Voor de start van elk nieuw schooljaar wordt een concreet plan opgesteld waarin ook afspraken opgenomen worden.

  4. DO

    Gedurende het schooljaar worden de plannen uitgevoerd. Hiervoor wordt het volledige team ingezet.

  5. CHECK

    Alles wat gebeurt, wordt van nabij opgevolgd. Tijdens vergadermomenten (kwaliteitszorgvergaderingen, moduleraaddag, personeelsvergaderingen, studentenraad) en bij informele contacten worden de doorgevoerde aanpassingen met betrekking tot de prioritaire actiepunten geëvalueerd. Op die manier kan er direct ingespeeld worden op eventuele moeilijkheden. Hierdoor kunnen we de kinderziektes er reeds snel uithalen.

    Daarnaast worden systematisch bevragingen afgenomen bij studenten, docenten en het werkveld. Daarin wordt onder meer gepeild naar de prioritaire actiepunten die tijdens een schooljaar werden aangepakt zodat we feedback verzamelen van alle betrokken partijen en kunnen bijsturen waar nodig. Daarnaast komen steeds een aantal vaste onderdelen terug om vinger aan de pols te houden over de kwaliteit van de volledige opleiding.

  6. ACT

    Op basis van de bevindingen uit de “check”-fase en op basis van de resultaten van de systematische bevragingen en metingen krijgt het nieuw jaaractieplan vorm:

    • Tijdens de module worden reeds kleine aanpassingen gedaan bij bestaande actiepunten (kort op de bal spelen).
    • We behouden wat goed wordt bevonden. Dit wordt weggelaten in een volgend jaaractieplan.
    • Een prioritair actiepunt dat nog verder aandacht verdient, wordt meegenomen naar het nieuw jaaractieplan.
    • Nieuwe prioritaire punten worden geselecteerd.

EXTERNE KWALITEITSZORG

De opleiding neemt de aanbevelingen van externe partners (oud-studenten, werkveld, …) mee op in het intern kwaliteitszorgbeleid. In de toekomst zal de opleiding meer inzetten op terugkoppeling naar de externe partners om hen te informeren over de gerealiseerde actiepunten.

Contact

Hebt u nog vragen op opmerkingen?
Dan kan u dit sturen naar het volgende mailadres: hbo5verpleegkunde@benedictuspoort.be of dan kan u hieronder uw gegevens invullen. Wij nemen spoedig contact op.

Facebook logo Instagram logo

Aard van uw vraag (om deze direct naar de juiste persoon te kunnen sturen):

Uw gegevens:

Campus De Deyne

Ebergiste De Deynestraat 2A, 9000 Gent
Tel.: 09 222 37 82

BenedictusPoort logo